Gra edukacyjna „Stocznia: zrób to sam”
Autorzy: Nadiia Bureiko, Daniel Jezierski, Seth Packrone, Franziska Seeck, Marta Sykut, Katarzyna Wrzesińska, Chloe Zimmerman
Wsparcie merytoryczne: Joanna Średnicka i Filip Tomaszewski, Pracownia Gier Szkoleniowych oraz Monika Mazur-Rafał i Magdalena Szarota, Fundacja HIA Polska
Edukatorki i edukatorzy zajmujący się prawami człowieka często wykorzystują w swojej pracy gry edukacyjne, gdyż pomagają one przełożyć abstrakcyjne i złożone teorie, filozofie i dylematy praw człowieka na konkretne przykłady ‘z życia wzięte’. Gry edukacyjne pozwalają graczom ‘wejść w czyjeś buty’, by lepiej zrozumieć oraz odczuć mechanizmy i konsekwencje dyskryminacji. Ponadto umożliwiają one także interesujące łączenie edukacji o/na rzecz praw człowieka z edukacją historyczną. Przykładem takiej gry edukacyjnej jest „Stocznia: zrób to sam”, która została stworzona przez siedmioosobowy zespół młodych aktywistek i aktywistów z Niemiec, Polski, Stanów Zjednoczonych i Ukrainy, w ramach miesięcznej Akademii Praw Człowieka i Aktywności Obywatelskiej: „POLSKA w teorii i praktyce: od oporu do S/solidarności, od transformacji do społeczeństwa obywatelskiego” (czerwiec 2010 r.). Nadiia, Daniel, Seth, Franziska, Marta, Katarzyna i Chloe, zainspirowani historią polskiego ruchu solidarnościowego, stworzyli grę dla gimnazjalistów i licealistów, która odnosi się do historii i dziedzictwa ruchu Solidarność oraz skupia się na różnych koncepcjach i przejawach solidarności społecznej. Autorki i autorzy gry miały/mieli możliwość poznać i porozmawiać z legendami ruchu Solidarność i członkami Rady Fundacji HIA Polska: Zbigniewa Bujaka, Andrzeja Wielowieyskiego oraz Henryka Wujca, dzięki czemu gra „Stocznia: zrób to sam” zyskała na autentyczności i wartości merytorycznej. Scenariusze gry nawiązują do prawdziwych wydarzeń z historii ruchu Solidarność, jak również uwzględniają współczesne problemy z zakresu praw człowieka. Gra stawia uczestników przed dylematem: co jest ważniejsze czy dobro wspólne czy indywidualna korzyść? Gracze mają możliwość odczucia na własnej skórze konsekwencji decyzji podjętych z idealistycznych lub egoistycznych pobudek oraz zastanowienia się nad ich społecznymi konsekwencjami. Ponadto mogą oni również przeanalizować, w jaki sposób można nawet małymi krokami wpływać na zmianę społeczną. Gra przetestowana była z sukcesem w kilku szkołach i cieszyła się zainteresowaniem uczniów i nauczycieli.